tot amb tot loc adv

Definició

Això no obstant.

Va dir que no disposava de gaire temps per a rebre’ns; tot amb tot, ens va donar hora per a l’endemà mateix.

També: amb tot, amb tot i això, tot i així

Usos

  • Tot amb tot, més m’estimo de pensar allò que el poeta no és sinó un ésser humà en procés d’esdevenir ca. I un ca no vol ser President de res, ni vol guanyar cap premi, ni vol pontificar sobre res, ni vol formar part de cap congregació, ni li agrada xafardejar, ni vol tenir cap porció de poder. En el procés d’anar esdevenint gos, el poeta va oblidant les escales de valors.

    Carles Hac Mor, «El poeta esdevingut ca» (Avui Cultura, 21 de juliol del 2005), reproduït a Retrats. Carles Hac Mor, per Jordi Marrugat (Barcelona: Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, 2017)
  • Després hi ha un buit enorme. Com si algú hagués esborrat l’onze, que eren els anys que feia, i hagués escrit un zero al meu voltant i dins meu. Zero. Buit. No res. Tot amb tot, en guarde una visió, de mi, que vole. De veres. Vole. M’eleve cap al cel mentre tots em contemplen meravellats, astorats, esfereïts, esparverats.

    Raquel Ricart, El dit de Déu (Barcelona: Proa, 2022)

Tema de la setmana

Ens mancava una locució més amb tot, amb què obrim una setmana dedicada a connectors amb què podem dir ‘no obstant això’, ‘tanmateix’.

Enllaços

Temes i etiquetes

Un comentari a “tot amb tot”

  1. Ramon Torrents — Barcelona

    Quan Rodamots proposa i defineix tot amb tot, ens ajuda amb equivalències com ara les locucions “1. amb tot; 2. amb tot i això; 3. tot i així“.

    I més i tot, n’hi cabrien. Per exemple, amb tot i amb això. Aquesta darrera expressió, que jo no coneixia i que suposo no gaire viva, recarregada, potser redundant, me la va descobrir una correctora parlant precisament d’aquestes filigranes gramaticals. Poc després, per atzar, un corrector de llarga volada, Bartomeu Bardagí, me’n va confirmar la legitimitat, que, remenant diccionaris, avui només trobo validada amb l’enllaç que acabo de donar en aquestes mateixes ratlles.

    Podem continuar amb tot i això (no inclòs en la breu llista de sinònims de Rodamots) i veurem que una locució, *tot i així, formada segons aquest model, usada sovint en textos periodístics, informatius, etc., no pot ser mai equivalent a tot i això. Probablement es tracta d’un fals paral·lelisme o variant d’una altra locució no esmentada en aquest resum. Tot i això, és en efecte, una construcció més lògica, si la comparem amb malgrat això, que certament no pot ser mai equivalent a un hipotètic i fals *malgrat així.

    Fixem-nos que, sota tot, el DIEC registra (3 5) així i tot loc. adv. Tot i això.

    Respon

Deixa un comentari

Els camps necessaris estan marcats amb un asterisc *
L'adreça electrònica no es publicarà.

Pots fer servir aquestes etiquetes html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

el totnogensmenys