Â
ELOGI DESMESURAT
El fà stic
M. Vázquez Montalbán
Indubtablement, els socialistes s’han excedit a l’afillar-se el president Pujol en el moment en què inicia la seva retirada de l’escenari, al qual només surt en qualitat de teloner. Quan vaig contemplar l’espectacle metafòric de l’Honorable assegut sobre els genolls de Pasqual Maragall i rebent festes i consols perquè el senyor Mas l’ha relegat al paper de Reina Mare de CiU, els meus ulls no podien creure el que veien i ho vaig atribuir al sentit de l’humor, no dels socialistes, perquè els col·lectius no tenen sentit de l’humor, sinó d’algun socialista. Per exemple, de Quim Nadal que em consta que el té.
Però, si l’estratègia socialista de protegir Pujol en moments de tribulació és sense cap mena de dubte excessiva i increïble, la reacció de Pujol ha estat una dissonà ncia, com un soroll excessivament ronc, mal mesurat, potser no controlat i per això evidència mateixa d’algun mal pitjor i secret. L’Honorable ha declarat que l’actitud proteccionista dels socialistes “li ha fet fà stic”, dura reacció inaudita fins ara en les regles de joc de la polÃtica catalana. Ni tan sols a l’espanyola cap polÃtic ha declarat que l’actuació d’un antagonista o d’un grup o partit li hagi fet fà stic. Hi hagut llenguatges molt condemnatoris contra ETA i el seu entorn, però la paraula fà stic no ha aparegut amb aquesta cà rrega de gestualitat que ve del més profund dels ovaris, és un dir, i pot acabar fins i tot en vòmit.
És ben cert que Jordi Pujol no té sentit de l’humor, i sobretot sentit de l’humor aplicat a la polÃtica, perquè considera que devalua el missatge i acaba devaluant la mateixa racionalitat de la polÃtica. Perquè al percebre que els del PSC l’agafaven, el feien seure sobre els genolls de Maragall i li donaven un carquinyoli o un borrego o un xupa-xup, podria haver viscut la situació irònicament, però no, res d’ironies: fà stic, nà usea. En cert sentit l’Honorable ha explicat el perquè del seu fà stic. Segons la seva versió, al llarg de la seva carrera els socialistes l’han insultat, vexat i calumniat, accions totes reprovables i especialment cridaneres en el perpetu oasi català . En un primer moment, costa recuperar situacions en les que Pujol fos objecte d’aquestes agressions socialistes, però finalment es troba la mare de totes les ferides, el cas Banca Catalana, segons Pujol manipulat pels socialistes per destruir-lo polÃticament i deixar-lo com un drap brut no ja com a mal banquer, que ho va ser, sinó com un aprofitat practicant de l’apropiació indeguda.
També els socialistes li han fet preguntes molestes sobre la capacitat d’acumulació econòmica d’alguns dels seus col·laboradors polÃtics i familiars més Ãntims, però aquesta mena d’acusacions gairebé sempre van ser rituals i van ser conseqüència sobretot del zel què el senyor Ribó, no socialista, sinó del PSUC primer i d’Iniciativa per Catalunya després, ha aplicat per diferenciar el catalanisme del sentiments, del catalanisme del centimets. En el seu conjunt, el Parlament de Catalunya i tot el que representa ha deixat fer i deixat passar comportaments molt acostats, acostadÃssims a Pujol, que haurien pogut derivar en escà ndols. Amb el concurs d’uns mitjans de comunicació majorità riament cèntrics, centristes i centrats, un cop superada la traveta del cas Banca Catalana, Pujol no ha tingut gaires motius per al fà stic.
Cadascú és amo del seus dissimuls i esclau de les seves frustracions i potser Pujol atribueix als socialistes algunes de les seves frustracions més greus i per això ha perdut el control del seus dissimuls. Ara per ara té al senyor Maragall molt enfadat. Però aviat arribarà Nadal… “matarem el gall/ i a la tia Pepa n’hi donarem un tall”… Només som sis milions, i tot, absolutament tot, queda en famÃlia.
Â
Publicat a l’Avui el 16 de novembre del 2002
Â

Comentaris recents
conèixer-s’hi
Podem dir "Es coneix que és cansada" pel castellÃ...
malapler
de mal plaer, amb disgust, de mala gana; desplaer ...
malagradós -osa
No m'aclareixo amb aquest diccionari... Que vol d...
malapler
A mi em sona a "mal plaer"......
malentendre
L'expressió figurada SORTIR-NE (conservada a les ...