Â
Â
plà stic
Â
(del grec plastikos, modelable)
Â
Â
El 1863, es va convocar un concurs amb un premi de 10.000 dòlars a qui descobrÃs un material que pogués substituir l’ivori i aixà evitar les matances d’elefants. No podem estar segurs que el premi naixés per sensibilitat cap aquests paquiderms, perquè el va convocar l’empresa nord-americana Phelan and Collander, que fabricava boles de billar i potser el que volia era assegurar-se la continuïtat del negoci. A més, l’ivori era un material molt apreciat que també s’utilitzava en joieria, ornaments i tecles de piano, entre altres coses.
Â
Un jove anomenat John Hyatt, que treballava en una impremta, va afrontar el repte i per bé que no hi ha dades fidedignes sobre si va cobrar els deu mil dòlars, va fer un descobriment que li va permetre fundar la seva pròpia empresa i guanyar-se molt bé la vida, a més de passar a la història. Hyatt va partir de la nitrocel·lulosa, descoberta casualment el 1846 pel quÃmic suÃs Christian Schoenbein, i combinant-la amb cà mfora, una substà ncia extreta de l’arbre anomenat camforer, va obtenir un producte tan similar al dels ullals dels elefants que durant un temps se’l va anomenar ivori artificial. Aviat, però, va rebre el nom de cel·luloide. Era massa frà gil per fer boles de billar, però va trobar moltes altres aplicacions, com ara mà necs, implants dentals, pilotes de ping pong i pel·lÃcula fotogrà fica. Poc després els germans Lumière van inventar el cinema i el cel·luloide va ser essencial en la seva difusió –tot i que és tan inflamable que de vegades simplement l’escalfor del projector l’encenia.
Â
Hyatt havia inventat el primer plà stic comercial, tot i que aquests compostos no s’anomenarien aixà fins uns anys després. Plà stic prové del grec plastikos, que significa capaç de ser modelat i que ve de plassein, modelar. Potser per aquest origen etimològic, a mitjans del segle XIX va néixer la denominació de cirurgia plà stica.
Â
Va ser un quÃmic belga qui va aplicar el nom a un nou tipus de material. Leo Baekeland havia nascut, curiosament, el mateix any que Phelan and Collander va convocar el seu concurs. De jove va emigrar als Estats Units i ja s’hi va establir. El 1909 va anunciar que havia creat un material sintètic. El va anomenar bakelita. El nom aviat es va adaptar a diversos idiomes i en català el coneixem com baquelita. El va obtenir amb una barreja de dos compostos anomenats fenol i formaldehid i va resultar ser dur, resistent a la calor i al pas de l’electricitat i gens fà cil de cremar. A més, tenia un cert atractiu i va ser utilitzat per fabricar aparells de telèfon. Un altre ús molt popular que va tenir va ser la fabricació de discos de fonògraf. Després, per fabricar discos, el supliria un altre plà stic, el vinil. I aquest ha acabat gairebé com objecte de col·leccionista per culpa del CD, fabricat també amb un plà stic, el policarbonat.
Â
La baquelita va ser el primer plà stic totalment sintètic, ja que no partia de cap producte natural. El que caracteritza els plà stics és que estan formats per llargues cadenes anomenades polÃmers –del grec poly, molts, i meros, parts–, que estan constituïdes per un compost –monòmer, del grec mono, un– que es va repetint. També hi ha plà stics, com la baquelita, que són copolÃmers, perquè no hi ha un sol monòmer, sinó dos de diferents, que es van alternant.
Â
A partir d’aquà es van produir altres innovacions, que en poc temps portaren a un esclat de productes lleugers, barats, resistents i fà cils de modelar en la forma desitjada. L’era del plà stic havia arribat i el progrés de la quÃmica va permetre obtenir-ne tipus molt diversos amb aplicacions molt diferents. Fins i tot ara es pot fer un disseny molecular buscant amb polÃmers concrets una estructura que doni les propietats desitjades.
Â
Aquest èxit potser ha estat excessiu i el nombre d’envasos, embolcalls, utensilis i aparells o peces fets amb plà stic i la facilitat amb què es poden llençar i substituir ha portat a una sobreproducció d’un residu que, si bé en pes pot ser menys significatiu que d’altres, en volum ho és molt més. Sortosament, també hi ha sistemes de reciclar el plà stic –tot i que alguns processos són costosos. I s’han creat plà stics biodegradables, és a dir, que es descomponen per sà sols –de fet, amb l’ajut de microorganismes– a la natura. Però tot això no evita que les muntanyes de residus plà stics creixin amb rapidesa. Potser caldria convocar algun altre premi. Però aquesta vegada no seria per salvar els elefants, sinó per no ofegar-nos nosaltres mateixos en residus.
Â
Xavier Duran, Les històries que les paraules amaguen (Barcelona: Mina, 2007)
Â
Â
Comentaris recents
de trascantó
Diu @rodamots que de trascantó Ã...
anants i vinents
Són coses diferents; anades i vingudes són 'pass...
anants i vinents
Havia sentit dir anades i vingudes, però no això...
anar-hi anant
Aquesta expressió em fa pensar en el Jordi Vendre...
anar-hi anant
A Palafrugell en tenim una d'única en el sentit d...