haver-hi roba estesa

Definició

Haver-hi present algú davant el qual no convé parlar d’alguna cosa; sobretot, haver-hi infants innocents o gent incauta que podria repetir allò que sentís.

Etimologia

‘roba’ — Derivat de robar amb el sentit primitiu de ‘botí’, especialitzat després en un dels seus principals components, la ‘roba, els draps de vestir’.

Usos

  • Tothom, a les penyes, a les converses d’amics, en deixa anar una de tant en tant, però la bona criança ens obliga a parlar correctament quan hi ha roba estesa, quan estem davant de persones desconegudes, o persones a qui devem respecte per l’edat, per la posició o per relacions familiars.

    , «De les maneres de parlar» (La Publicitat, 3 de desembre del 1922) (reproduït a L’ànima de les coses, Barcelona: Quaderns Crema, 2001)
  • A casa nostra es respirava un ambient saníssim de castedat. Els assumptes sexuals eren exclosos sistemàticament de les converses, com si no existissin; mon pare, que era afectat de contar rondalles verdosenques davant la gent gran, es guardava prou de fer-ho quan hi havia «roba estesa» o «paper blanc», belles expressions per a indicar la presència d’ulls o orelles innocents i escandalitzables.

    Els meus primers trenta anys (1903-1934) (Palma: Moll, 1970), pàg. 105

Tema de la setmana

Frases fetes amb ‘hi’

Enllaços

Temes i etiquetes

Deixa un comentari

Els camps necessaris estan marcats amb un asterisc *
L'adreça electrònica no es publicarà.

Pots fer servir aquestes etiquetes html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

sant tornem-hin’hi ha per a llogar-hi cadires