avui adv

Definició

En el dia en què som.

Ha arribat avui, aquest matí. Arribarà avui, aquest vespre. D’avui en vuit, en quinze, a tres mesos, a un any.

També s’ha substantivitzat: L’avui és trist, l’ahir qui sap on para… «L’ahir no existeix, el demà encara no ha arribat. Només tenim l’avui. Som-hi doncs!» (Teresa de Calcuta).

Etimologia

Del llatí tardà oie, vulgarisme del clàssic hodie, mateix significat, que donà l’antic vui i el valencià hui, amb la a- inicial d’altres adverbis (a-hir, a-prés, a-prop, a-viat).

Usos

  • La feina del traductor, de vegades, és com la d’un naturalista, o d’un arqueòleg. Es tracta de rescatar un objecte vell o llunyà, treure-li la pols amb molta delicadesa perquè la gent d’avui el pugui veure bé i pugui observar, sobretot, com era. Com érem.

    Marta Pera Cucurell, T’estimo com la sal. Les filles parlen del pare. 19 relats i un conte, a cura de Simona Škrabec i M. Carme Junyent (Barcelona: Viena, 2024)
  • Que despistada
    no haver vist fins avui
    que l’olivera era florida,
    que el saüquer
    ha tornat a blanquejar
    mentre les pobres ortigues del costat
    fan el passadís a l’austeritat.

    Núria Pujolàs, Lletres de canvi, amb Miquel Santaeulària (Barcelona: Témenos, 2019)

Tema de la setmana

Què tenen en comú els mots que enviem aquesta setmana? Quin mot no encaixa amb els altres tres i per què? El primer subscriptor que enviï la resposta correcta (per a fer-ho heu d’omplir aquest formulari) guanya un exemplar del llibre Alls, cebes i refranys, de Víctor Pàmies, per gentilesa d’Efadós. En sortejarem dos més entre els altres encertants. Consulteu al primer enllaç les bases completes de participació.

Enllaços

Deixa un comentari

Els camps necessaris estan marcats amb un asterisc *
L'adreça electrònica no es publicarà.

Pots fer servir aquestes etiquetes html: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

nau