Vicent Climent, de Llombai (Ribera del Xúquer), ens recorda que hi ha un curiós embarbussament protagonitzat per haques: «Senyor amo, una haca l’he treta. L’altra haca, ¿la trac?», que sona «Unacaletreta. Latracalatrac?».
ℵ
El barri és molt agradable. El council de Hackney, és a dir, l’ajuntament del barri (que té en conjunt uns tres-cents mil habitants) té ara majoria esquerrana abassegadora. Sempre l’ha tinguda. Hi ha un o dos representants dels liberals i quatre o cinc conservadors, la resta fins a la trentena són laboristes. Dos dels representants dels conservadors són jueus ortodoxos.
La paraula haca és una corrupció (o evolució) del topònim Hackney. A l’Edat Mitjana hi havia a Hackney un mercat de cavalls molt famós. Aquesta revelació etimològica m’impressiona. Per a mi haca és una paraula de ressonàncies fondament rurals, associada al meu avi, llaurador. El meu iaio Fèlix tenia una haca que fou objecte d’incomptables narracions i l’origen d’alguns mites familiars. En degué tenir més d’una, però una almenys perdurà en la memòria i arriba fins a la meua infantesa. Impressió d’un cercle que es clou.
- Ferran Archilés Cardona, Dues o tres pintes més tard. Notes disperses (2012-2014) (Picanya: Edicions del Bullent, 2019), pàg. 179

Comentaris recents
saber quin pa hi donen
No pensava que l'expressió "quin pa s'hi dona", t...
alenar
Segons Eugeni S. Reig a El valencià de sempre...
alenar
D'algú qui xarra molt diem xarra més que...
no tenir un clau
Bon dia, això de no tenir un clau, no deu tenir a...
quan al cel hi ha cabretes a la terra hi ha pastetes
A la Pobla diem: si al cel hi ha ovelletes, a la t...