estar tocat del bolet
Aquesta expressió indica que la persona al·ludida està malament del cap o trastocada.
El seu origen és molt remot, atès que ja és recollida en escrits de l’època romana, en els quals s’explicava que els antics pobladors de les nostres contrades, probablement els cossetans, eren gent que en determinats moments adoptaven postures molt estranyes i extravagants, com a conseqüència de la ingestió d’un bolet.
El fet es devia, evidentment, a la menja d’alguns bolets que contenen substàncies al·lucinògenes. La seva ingestió, normalment crus, determina un efecte narcòtic, amb embriaguesa i perplexitat, acompanyades de visions irreals, somnis il·luminats i modificacions psíquiques transitòries. Diverses espècies de bolets al·lucinògens són utilitzades, a l’actualitat, amb el nom de teonanacatl per diversos pobles mexicans amb finalitats màgiques.
Josep M. Sugranyes: Garbellada de refranys. Aires de serè en la nostra parla (Valls: Cossetània, 2000, 2a ed.), pàg. 50-51
Comentaris recents
llufa [2]
Encara que en altres llocs llufa significa ventosi...
fer més voltes que el vint-i-nou
A Palafrugell se'n diu voltar com un porc ...
desaforat -ada
Oh, que ben explicat l'embriagament d'una lectura ...
anar a la saga (d’algú o d’alguna cosa)
En un poble d'arrel surera com Palafrugell, va der...
gibrell
Jo encara he vist a la meva iaia escurar o rentar ...