Miquel Adrover, de Campos (Mallorca), ens escriu:
A propòsit del rebentat d’avui, definit amb tota correcció, volia que sabéssiu que, si el rebentat és amb canya (o sia cafè + canya), es diu «una rasca». És molt típic de Felanitx.
S’usa «rebentar el cafè», per exemple: «Aquest cafè el podríem rebentar amb un poc de conyac». Un avantatge, per petit que sigui, sobre el castellà, el qual, que jo sàpiga, no pot dir «vamos a carajillar este café».
I puix que la cosa va de «suc», que és com els pagesos solen anomenar els licors i altres spirits, us interessarà la segona accepció de brufar, vivíssima sobretot a Felanitx, on sovint, quan per exemple has passat uns exàmens, sentiràs que qualcú diu «això ho hem de brufar».
brufar || 2. Beure vi o altre licor en celebració d’una festa, d’una inauguració, etc. (Mall.). Brufar s’infant: beure en celebració d’un bateig. Brufar sa novia: beure a la salut d’una novia. Brufar es porc: beure aiguardent els assistents a les matances (Diccionari català-valencià-balear).
Comentaris recents
fer més voltes que el vint-i-nou
A Palafrugell se'n diu voltar com un porc ...
desaforat -ada
Oh, que ben explicat l'embriagament d'una lectura ...
anar a la saga (d’algú o d’alguna cosa)
En un poble d'arrel surera com Palafrugell, va der...
gibrell
Jo encara he vist a la meva iaia escurar o rentar ...
arregussar
Retrossar sembla un gal·licisme. Esteu segurs que...