
Tàpies ha portat la noció d’empremta al quadre (Empremta de cistella sobre roba, 1980; Empremta de sabata, 1982; Empremta de tisores, 1987); l’empremta com a senyal d’un element premut contra un altre de més tou, com l’empremta del peu sobre l’asfalt estovat per la calor, o d’un segell sobre la cera. El concepte d’empremta té molt a veure amb com pinta Antoni Tàpies —a vegades fins i tot l’empremta no és gravada, sinó pintada (Creu i ditades, 2007 [a la imatge])—, amb el que fa al seu taller a l’hora de posar-se davant una tela. Ell en diu ésser potiner: «Sóc molt potiner, i no tinc gens de respecte. Treballo amb els quadres per terra i si és un quadre gran i no hi arribo, agafo un pal. A vegades, però, no hi ha manera d’arribar a un punt i no tinc més remei que caminar per sobre del quadre, i hi deixo petjades». Són paraules que fan pensar en les empremtes de peus, per exemple, a Matèria i cartons, del 2006.
Xavier Barral i Altet, ABeCeDari Tàpies (Barcelona: Base, 2009)
Comentaris recents
pelar
Arran del mot d'avui he descobert la revista El Pr...
esfreixurar
El passatge d'Amadeu Cuito molt oportú en aquests...
esfreixurar
Doncs per aquí se sol dir no cal que t'hi esf...
esfreixurar
Els pares per a ser més proxims dels presseguers ...
donar la bola
Té alguna relació amb DONAR BOLA en el se...