Jaume Cabré
Tots els gats de l’Univers actuen de la mateixa manera. No valoren gens allò de la distà ncia mÃnima entre dos punts. Per anar d’una porta a una cadira (la selva del gat domèstic), a més de pensar-s’ho molt, no fan servir la lÃnia recta sinó que s’hi van acostant fent veure que estan per una altra cosa, resseguint la paret, en una aparent vacil·lació, fins que són al costat de la cadira i li donen la volta, com si comprovessin si hi ha enemics a l’aguait, o com si estiguessin valorant la millor manera d’atacar-la. Llavors, silenciosos i elegants, s’hi enfilen amb un bot agilÃssim i precÃs, s’enrosquen sobre ells mateixos i tanquen els ulls plà cidament, en pau amb ells i amb la Història.
Això, que la veu popular més xarona qualifica de «la mil·lenà ria traïdoria del gat», no és més que una exemplificació constant, per part de tota una espècie animal, de com el novel·lista ha d’atacar el seu objectiu: acostant-s’hi amb por, tastant-ne les possibilitats, assajant assalts, ullant-lo indirectament per veure-hi més enllà , i usant la força dels músculs només en el moment precÃs. I no com el gos que, amb la llengua fora, la cua marejada i el trot irreflexiu, en lÃnia recta, en comptes d’enfilar-se a la cadira, la tomba amb el seu impuls i el pes de la seva inconsciència.
- Jaume Cabré, El sentit de la ficció. Itinerari privat (Barcelona: Proa, 1999), pà g. 39-40
Comentaris recents
cara de pomes agres
Llegint el llibre Me'n record d'Emili Man...
babel
Balla amb Babel. Contra l'absolutisme lingüÃstic...
babel
Hi ha un llibre de Joan-LluÃs LluÃs que en parla...
anar lluny d’osques
Jo conec l'expressió "anar errat d'osques", feta ...
de trascantó
Diu @rodamots que de trascantó Ã...