I ja que som a casa, no estarà de més comentar alguns refranys que, d’una manera o altra, estan relacionats amb la família i les feines de la casa.
I com que encara no hem començat a parlar-ne, puc dir, amb molta propietat, allò de: «el més calent és a l’aigüera». Aquesta frase era emprada per les mestresses de casa per dir als homes que arribaven afamats a la llar, o als parents i amics barruts que es presentaven amb la pretensió de dinar sense haver estat convidats, que del menjar encara n’hi havia per temps o que no n’hi havia. Figuradament indica que res no és fet o que no hi ha res a punt.
El seu origen cal cercar-lo en la importància que tenia l’aigüera a les cases dels nostres avis. Encara que el Diccionari General de la Llengua Catalana la defineix com la pica on es renten els plats, el cert és que, a la pràctica, aquesta era la segona funció que feia, ja que la primera era la de rentar i preparar molts dels aliments que s’havien de cuinar i portar a la taula.
Josep M. Sugranyes, Garbellada de refranys (Valls: Cossetània, 2000), pàg. 99
Torneu a el més calent és a l’aigüera
Comentaris recents
mestre de cases
No descarteu que no estigui relacionada amb l'expr...
mestre de cases
Segons Trinidad Escudero Alcamí, que ha estudiat ...
mestre de cases
... allò semblava un sarau de dàlies. ???...
mestre de cases
—Espavila’t, perquè aquest ...
paret seca
I quan plou a Mallorca com en diuen de la pedra en...